tisdag 16 juni 2009

mutekke!

Jag bara älskade den Azerbaijanska kvällen! Fantastisk mat och finfint sällskap! Eftersom även jag (Ida) hade lite kort om tid till tillagningen tog jag en liten (oortodox?) genväg till det azerbaijanska bakverket mutekke. I stället för att göra egen deg använde jag mig av färdig, fryst filodeg. Men, såå gott blev det att jag utan tvekan kommer att göra dem igen. En ny klassiker på kafferepet; den åttonde kakan!


Mutekke (ca 8 st)

2 ark filodeg, delade först på mitten, sedan på diagonalen, så att de blir triangelformade.
30g smält smör
ca 10 torkade aprikoser
ca 150g valnötskärnor, rivna
ca 1 1/2 msk socker
ca 2 tsk vaniljsocker
florsocker

(Måtten ovan är ungefärliga, man får smaka sig fram!)

- Koka aprikoserna i lite vatten tills de är helt mjuka. Häll av nästan allt vatten (spara ngn msk i kastrullen) och rör sönder aprikoserna till en puré. Smaksätt med socker och vaniljsocker.

- Riv valnötterna fint på rivjärn. Blanda ihop med aprikossylten.

- Pensla filodegsbitarna med smör och lägg fyllning på den nedre, bredaste tredjedelen. Rulla ihop dem med fyllningen innerst, så att de blir som randiga cigarrer.

- Pensla cigarrerna med smält smör och grädda i 200 grader tills de fått lagom färg. (det framgick inte av beskrivningen vad "lagom färg" är, men jag satsade på gyllene....

- Låt svalna på bakplåtspapper på galler. Servera överströdda med florsocker.


Till detta drack vi chai masala (se Bangladesh) men det hade nog varit mer korrekt med en kopp arabiskt kaffe (se Oman).

Fantastiskt enkelt och gott!


Jag vill även tillägga att jag tyckte huvudrätten var en fullträff! Några dagar efter matklubben gjorde jag en egen variant där jag stekte ihop färska grönsaker, ris och tomat och lät det täckas av ett äggtäcke. Det blev hur bra som helst! Bästa mattipset och en genialt sätt att pimpa gamla trötta rester. Men GLÖM INTE KORRIANDERN!!!!!

Nästa gång - det kommer att bli spännande - blir det RYSSLAND! Och jag som har för och huvudrätt har redan börjat fundera.... Ryssland är ju så stort och jag vet inte vilken region jag ska välja. Sibirien? Moskva? Vi får se vad det blir....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar