tisdag 24 februari 2009

kvällen innan le france...

Oh la la... den här veckan har verkligen frankrike legat som en skugga över mig. Det är allt jag tänkt på, och trots att det finns sååå mycket mat som verkar helt fantastique har det varit mycket svårt att komponera morgondagens meny. Jag vill att det ska vara perfekt. Så perfekt att jag till och med legat vaken på natten och funderat på skulpturer i papier-maché bara för att man ju hör hur franskt det är. Men nu står morgondagen för dörren och jag har bestämt mig. För vad kan jag inte avslöja ännu, då överaskningsmomentet är en del av klubbens idé och själ.
Det franska känns så tilltalande, åtminstone idén om det franska; croissant och café au lait till frukost på någon gatuservering, fina välskurna kläder och kanske en liten hatt med flor. Mycket njutning, svalt och passionerat på samma gång. Det känns inte så aktuellt just nu, med två små, mycket ofranska kladdiga, barn och jag - en mamma som är så trött att ögonen känns som vore de belagda med tapetklister, fast klockan bara är 22.30. Jag undrar hur de gör det? Är så där tjusiga och svala alltså.

Men vinterstockholm är absolut svalt, i den bästa bemärkelsen och utflykten i söndags var som att träda in i ett landskap av vit chokladmousse! Brödet var gott, men sällskapet var underbart, så som det ofta är med det som ej kan köpas. Ingredienserna till limpan finns dock på din närmaste affär: 1 dl bovetemjöl, 4 1/2 dl vetemjöl, 1 dl solrosfrö, 1 dl linfrö, 1 dl pumpafrö, 2 tsk bakpulver, 1 tsk salt, 4 1/2 dl naturell yoghurt, 1/2 dl ljus sirap, 2 dl klippta aprikoser och ett skalat äpple, skuret i bitar. Blanda först de torra ingredienserna och ha sedan i aprikoser, äpple, sirap och yoghurt. Häll i smord och mjölad form. Grädda längst ner i ugnen, 175 C i 45 minuter. Låt svalna på galler.

A revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar