torsdag 26 februari 2009

le nuit magnifique

Jag (Ida) sitter och knaprar lite på resterna av gårdagskvällen. Vilken fantastisk kväll! Menyn kändes så otroligt välkomponerad (betänk att vi inte talar med varandra om vad som lagas och igår var det Hanna som stod för den fenomenala avslutningen) och vi skiljdes åt i ett lätt euforiskt rus, mätta på mat och kunskap. Gårdagen var speciell på mer än ett sätt - vi hade vår första gäst. Gästen, Frida, ombads bidra på valfritt sätt och hennes uppfinningsrikedom och omsorg gjorde oss imponerade och inspirerade. Mer om detta senare.

Kvällen inleddes med Soupe á l´Oignon gratiné - fransk löksoppa med vitt vin, gratinerad med bröd toppat med gruyére. Soppan var mycket enkel att göra, men oväntat smakrik. Brödet och osten, som fick en krispig yta i ugnen, gav en fin kontrast både i smak och konsistens. Soppan gick även hem hos Sahara, 2 1/2 år, som avnjöt den med en klick creme fraiche.

Medan jag fixade det sista på huvudrätten knaprade vi på lite oliver och drack ur det vita vinet, som traditionsenligt kommer med förrätten.

Varmrätten Gallette avec champignon et créme du chévre - galette med svamp och getostcreme- serverades med machésallad och körsbärstomater. Galetter är en fransk bovetepankaka med ursprung i Bretagne, och kan fyllas med nästan vad som helst. Receptet till ca 6 stora galetter är: 2,7 dl bovetemjöl, 1 tsk salt, 1 ägg, 1 tsk olivolja samt 5 dl vatten. Först rörs mjöl och salt samman. Sedan gör man en grop i mjölet i vilken man häller ner ägget och oljan. Sedan rörs vattnet i långsamt. Smeten bör stå minst en timme innan tillagning. Tricket med att få galetterna så tunna som möjligt är att ta upp pannan från plattan och "cirkla" den samtidigt som smeten hälls ner.

Att bovete är en ört kanske inte är självklart, men så är det, och den lär dessutom vara mycket nyttig då den innehåller diverse mineraler och vitaminer.

Galetterna var i sig inte tillräckliga som ensamrätt, men i kombination med förrätten och det som sedan följde visade det sig vara alldeles perfekt!

Osten, som avnjuts mellan varmrätt och efterätt borde ha varit en camenbert (men jag var lite trött och disträ vid inhandlingen och råkade köpa en cambonzola i stället) då det är Frankrikes nationalost. I stället blev det som sagt cambonzola och en ekologisk brie som visade sig vara fantastiskt god. Brie är ju annars en ost som kan smaka absolut ingenting, men kanske var det de glada kornas förtjänst för denna var mild, krämig och aromatisk. Till osten åt vi en fikonkompott kokt på torkade fikon, balsamvinäger, råsocker och lite av det ungerska desertvinet som blev över för några veckor sedan.. Detta toppades med valnötskärnor.

Efterätten var magisk. Efter förra veckans besvikelse (Taiwan) var förväntningarna skyhöga. Frankrike, tänkte jag för mig själv, må du bara bjuda på något med choklad... Jag blev inte besviken!! Chokladtårta med tryffel, toppad med rostade pinjenötter och serverad med varma hallon.... Jag kan fortfarande inte sätta ord på upplevelsen. Hanna har lovat att delge receptet - jag sitter redo med penna och papper guapa!


Nu vill jag återkomma till vår eminenta gäst, Frida. Frida hade tagit inbjudan på största allvar (som sig bör, då denna klubb har utveklats till en mycket seriös hobby för mig och Hanna) och lagt ner mycket tid och energi på att sammanställa ett Quiz Francais. Underbart! Som tur var var Hanna och jag ungefär lika oinformerade om landet, vilket var en liten tröst i att vi bara hade 4 rätt (av 9) var. Men sedan plockade Hanna hem utslagsfrågan och vann en vacker kokbok! Silverpristagare som jag var gick inte heller jag lottlös utan vann även jag en kokbok. TACK FRIDA, HELT UNDERBART!! Quizet kommer att läggas ut här i sin helhet så att även ni kan pröva era kunskaper i detta matens förlovade land!

Gästen förärades med att få välja veckans metod för att slumpa fram nästa veckas bokstav.. och ooooohh vad det kommer att bli spännande! Men mer om det överlåter jag till min kära vän och medresenär Hanna.

2 kommentarer:

  1. testing testing..mamma säger att hon inte kan kommentera och det vore ju förfärligt om vi skulle missa era tips och därmed potentiella smakupplevelser utöver det vanliga..så jag kollar om det funkar..

    SvaraRadera
  2. verkar funka ju..du får försöka igen mamma.

    SvaraRadera