torsdag 26 februari 2009

Le chocolat!

Nu till min, Hannas, upplevelse av och bidrag till gårdagens franska afton.

Det kan inte betonas nog hur välavvägd menyn var. Tack vare de två första rätternas lätta karaktär blev den otroligt mäktiga desserten extra god och inte den bomb som kunde fått våra magar att explodera.

Efter förra veckans dessertupplevelse och alla tidigare middagars frånvaro av choklad såg jag nu chansen till ändring! Att man håller på med choklad av god kvalitet i Frankrike förstår man direkt och valet av chokladtema på desserten kändes därför enkelt. Att välja ur uppsjön av chokladvarianter utan att riskera ett bottennapp var däremot ett uppdrag som krävde mer. Som tur är kom jag att tänka på en vän som lagar fantastisk mat och som fått mycket av dessa matlagningsskills i självaste France som au pair/hushållerska i en riktigt finsmakande francoisfamilj.Så, jag sänder en vädjan om hjälp i mitt sökande efter chokladdessert då jag vet att denna vän bara har säkra kort i sin receptsamling. Efter en stund har jag fått ett förslag, chokladtårta med tryffel, jag anar snabbt att detta är ett recept i middagsklubbens smak och bestämmer mig för att detta får bli mitt bidrad till tema Frankrike!

Receptet är hämtat från Arlas hemsida, vilket kan kännas lite mellanmjölkssverigeaktigt, men eftersom jag fått det tipsat från en expert på fransk mat känner jag mig synnerligen säker på dess autensitet. Jag kan inte låta bli att älska att man i arlas receptsamling kan finna formuleringar som "Chokladkaka med den raffinerade smakkombinationen choklad och pinjekärnor", det skapar lust att sätta igång att laga på stört till skillnad från gamla uttjatade sockerkaksrecept med citronskal som mest exotiska inslag.

Så för lite mer spänning, håll till godo och unna er nedanstående:


Chokladtårta med tryffel

Ingredienser
15-20 bitar
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel:
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad
1/2 dl rostade pinjekärnor
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska vara lite lös i mitten. Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan. Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme. Bred den över kakan, strö över pinjekärnorna. Låt stå kallt minst 1 timme före servering. Skär i smala bitar och servera med ljumma hallon.

Med sin kombination av tryffel, pinjekärnor och hallon fyller denna dessert en mängd olika smakbehov. Chokladtårtan, under sitt täcke av krämig mörk chokladtryffel, är mäktig men blir inte för mycket. Sakta och behagligt smälter den ut och fyller munnen med sin rika chokladsmak som blir extra delikat då den bryts med de små lite syrliga hallonen. Som sagt, många behov fylls!

En annan fördel är att jag nu pga av tårtans mäktighet har härliga rester i frysen att ta fram när jag får oväntat besök, av vänner eller akuta chokladcravings som inte är helt sällsynta. Lyx!

Jag vill också tacka vår eminenta gäst Frida som förgyllde denna afton med sitt sällskap och sina bidrag till temat. Le quiz Francais kommer inom kort att läggas här, så kan ni ju tävla med mig och Ida (och det blir ju en utmaning, hehe)

En sak till. Nästa veckas land blir inget mindre än -------GEORGIEN! Man kan nästan inte vänta, visst?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar