onsdag 18 februari 2009

taiwantisdag på en onsdag!

T..blev det alltså förra veckan.

Genom att slumpvis ange en siffra var, där första siffran hänvisade till en sida i boken "den förunderliga historien om hunden om natten", andra siffran till en rad på denna sida, tredje siffran till ett ord på raden och den bokstav som detta ord började på fick bli utångspunkten för vårt val land..som nu var tvunget att börja på t.

Efter en stunds noggrann genomgång av olika länder på t föll vårt val på Taiwan..ja, vi vet inte riktigt om det faktiskt ska kallas ett land eller om det är en slags provins till Kina, men det känns ändå tillräckligt mycket som ett land för att få bli ett tema. Jag (Hanna) var frestad att trycka på lite extra för tyskland då detta vore en spikrak väg till apfelstrudel som dessert..men ändå..vi känner att det är en politisk akt att faktiskt välja länder från all världens hörn och så att säga lyfta upp annars lite osedda och hemliga matkulturer. Fint va?

Så, Taiwan. Förrätt och huvudrätt denna vecka låg på mitt (Hannas) bord och efter en första googling på mat+taiwan insåg jag att jag var tvungen att i detta mission go international och använda mig av den lite mer internationella sökningen taiwan+recipes. Pang och jag hamnade på pricken rätt! Hundratals recept att välja mellan, fantastic!

Förrätt: Vinegared peanuts och sötpotatisnudlar (nudlarna var en fri tolkning av taiwanesisk mat, jag såg att sötpotatis förekom i vissa recept och att nudlar verkade extremt vanligt, när jag fann sötpotatisnudlar på oförutsägbara kinesiska affären Kina Li Trading var jag således tvungen att slå till)

Huvudrätt: Three cups chicken (quorn som substitut) med Kung Pao cabbage serverat med ris och sötsur chilisås.

Med väldoftande och smakrika ingredienser som chili, ingefära,vitlök, sesamolja och söt basilika blev maten en succe i bådas vår smak. Hett, enkelt och fräscht hälsosamt! Särskilt spännande med rikliga mängder chili för småbarnsmamman Ida som i vanliga fall får hålla igen på kryddningen. Ett extra plus för de fantastiska namnen på denna veckas rätter..mer mat borde heta saker som Kung pao!

(recept och tillvägagånssätt på mina (Hannas) rätter hittas på www.asianfreerecipes.com/asian-recipes/taiwan/taiwanese-recipes.php)

Nu till efterrätten, russinet i kakan så att säga.

Efterrätten låg på mig (Ida) denna vecka och efterforskningarna ledde mig till två recept. Söta dumplings och riskakor. Jag valde dumplingarna, Kushi dangon, vilket visade sig vara en upplevelse på alla plan. Varken jag eller Hanna hade någonsin smakat dumlings, i någon form, vilket gör utlåtandet något osäkert. Dock överensstämde resultatet väl med bilder vi senare hittade och smaken gick igen i Khanom tom (som jag köpte på Asian market som backup, om Kushi dangon skulle misslyckas.

Kushi dango görs på "glutenous-rice flour" (där glutenous står för glue -klibbig- inte gluten. Mjölet görs till en deg tillsammans med vatten som har en konsistens inte helt olik en stressboll. Av degen görs små bollar som ångkokas och sedan träs på spett. Dessa grillas och penslas sedan med en sås gjord på vatten, socker och soja. Förutom att soja i efterrätt är lite ovant har rismjölet en mycket märklig smak. Den känns lite kemisk/plastig och detta i kombination med bollarnas lätt slemmiga/gummiaktiga konsistens var näst intill frånstötande. Detta till trots kändes rätten väldigt autentisk. (I detta uttalande ligger ingen värdering av taiwanesernas smak eller kultur, antagligen är detta något som man vänjer sig vid - precis som vi med vår saltlakrids.) Khanom tom var små runda kakor täckta i kokos (inte olika kokosbollar) gjorda av rismjöl och fyllda med en kokos och sockerblandning. Även här tog rismjölssmaken över allt och gjorde de till de yttre mycket söta kakorna oätbara. Tråkigt för två så inbitna kak och efterrättsfantaster som vi ändå är!
Men - en upplevelse var det allt!
Som tur var hade Sahara tidigare i veckan bakat jordnötskakor och dessa fick träda in som en andra backupp och efterrättsmagen lämnades således inte helt tom.

Till efterrätten hör även valet av nästa veckas tema. Tillvägagånssättet var följande denna kväll: ett parti yatzy där den förlorande spelarens poäng dividerades med 28 (antalet bokstäver i alfabetet). Svarets heltal multiplicerades med 28 och substraherades sedan från poängsumman. Första omgången gav 24. Den 24e bokstaven är Y. Hur märkligt är det inte att få en bokstav som inte ett enda land (på svenska) börjar på?!? Efter en andra omgång blev svaret 6 - F. Frankrike!! Filipinerna kändes lite för nära Taiwan och Förenade Arabemiraten var absolut lockande, men till nästa vecka ville vi vara säkra på en god efterrätt. Dessutom insåg vi att vår kunskap om det franska cousinet sträkte sig till ratatoi, creme brule, croissant och vin och ostar. Frankrike ska bli mycket spännande, särskillt då det blir en vegetarisk meny som vanligt! Fortsättning följer!!!

1 kommentar:

  1. :-))) Dagen största smiley och varmaste kram till er. Vilket projekt! Blir alldeles glad i magen av att läsa bloggen. Jag kommer självklart att följa er härligt snirkliga matresa.

    Jag har inga riktigt bra recept att bjussa på just nu, men kommer jag på något "måste" så kommer det en kommentar förstås.

    KRAM !! /Sara

    SvaraRadera