lördag 7 mars 2009

georgien!!

Åh vilken överaskning!! Vem hade anat att Georgien skulle bjuda på så kulinariska läckerheter?
Veckan innan genomsyrades för mig, Ida, ett träget sökande efter en georgisk efterätt. Jag förstod tidigt att valnötter är ett ständigt återkommande inslag i den georgiska matlagningen och eftersom jag älskar nötter tog jag snabbt fasta på detta. Det visade sig att det inte var helt enkelt att hitta en dessert som var möjlig att genomföra, antingen innehöll bakverket "vit druvjuice" något som kändes svårt att få tag på (någon som känner till detta?). Eller så var tillagningen ett projekt inte helt olikt ljusstöpning med dopp i olika spad och torkning i timmar på snöre hängandes över stolar (kanderade valnötter) något som kändes svårt att genomföra i mitt småbarnshem. Slutligen hittade jag något som både lät gott, innehöll för mig kända ingredienser och inte verkade allt för svårt - Pakhlavan! Som namnet antyder är det en släkting till baklavan, men med deg gjord på b.l.a. gräddfil och med valnötter i stället för pistage.
Dock fanns ingen bild på detta bakverk och receptet gav ingen bra bild av konsisten och utförande. Så även detta var en överaskning! Att följa ett recept där man inte har någon direkt referens till resultatet är superspännande. Men -åh den blev fin! Den söta valnötsvaniljfyllningen mot den osötade degen - mmmm. Dock enades jag och Hanna att det absolut hade passat sig med lite vispad grädde till, eller lite vaniljkesella.

Receptet finns på: http://www.aboutgeorgia.net/cuisine/sweets.html?page=6

Detta var naturligtvis bara avslutningen - Kvällen var en fantastisk upplevelse med hög överaskningsfaktor. Den förhöjdes dessutom av kvällens genomgående inte så färgstarka mat. Men under det något grå yttre döljde sig intensiva och djupa smaker av nöt, vitlök och koriander. Vi ska genast börja samla till en studieresa! Att Georgien är en av världens äldsta vinproducenter gör det inte mindre intressant.

Jag lämnar till Hanna att berätta om för och varmrätt.

Till desserten hör ju även utnämning av nästa veckas land. Denna gång skedde bokstavsvalet med hjälp av den klassiska slumpgeneratorn "loppan". Denna gång ledde detta oss till Ö. Österrike dök genast upp som enda alternativ, men efter en efterforskning på wikipedia fann vi även Östtimor. Efter mången diskussion och vånda beslutade vi oss för ...... tamtadatam: ÖSTTIMOR! Denna unga stat är förvisso en del av de indonesiska öarna, men enligt en säker källa har varje ö sin "egen" matkultur, men med vissa gemensamma inslag naturligt nog. Det ska bli en utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar