torsdag 26 mars 2009

sydstatssnack!

Vilken fantastisk kväll! Helt i enlighet med tongångarna kring den amerikanska södern ackompajerade vi middagen med samtal om religion och andlighet. Om nyreligiositet och SEKTER! Själv är jag ju lagd åt det fanatiska hållet och är mycket glad och nöjd över att ha en blivande sektexpert som bästa vän och matklubbsmedlem. (För er som inte vet det är Hanna blivande gymnasielärare i religion och samhällskunskap!) Hannas kunskaper i området är både aktuella och gedigna medan jag tillhandahåller diverse kuriosa taget från diverse redan glömda sammanhang. Denna mix är genial! Nästa vecka har Hanna lovat att bjuda på lite specialinfo om Scientolgerna, till min stora förtjusning! Jag vill så gärna veta vad det är för gud som gillar tysta förlossningar och som får Tom Cruise att äta upp sin frus moderkaka! Att de dessutom försökt anlägga landningsbanor för ufon på heliga berg gör det hela så mycket mer intressant.

Men till maten, mina vänner!
Texas stod på menyn (och ja vi vet att det INTE är ett eget land... Men jag vill gärna informera om att det HAR varit det. Från 1836 till 1846.) Och jag stod för för- och varmrätt.

Det finns exakt HUR mycket som helst om texas mat på nätet och det verkar vara väldigt mycket väldigt gott. Hur som helst beslöt jag mig för att köra två olika stilar på förrätten och varmrätten.

Förrätten blev en "creamy spinach and artichoke-dip" som var mild och smakrik med cream cheese, citron och gräddfil. Till den åt vi tortillachips, celleri och grissinis.

Varmrätten måste jag rekommendera;

Chicken MOLE (I mitt fall Quorn Mole).
Jag bara kunde inte låta bli. En gryta med choklad. Jag vet att det låter lite skumt men oh, den var kryddig, ganska stark (mycket chili!) med ett smakdjup som andades koriander och mörk choklad. Riktigt gott!!
Till den serverade jag ris och en alternativ cole slaw, på rödkål, sambal olek, fänkål, citron , salt och socker. Detta då vissa av klubbens medlemmar inte är överförtjusta i majonnäs....

Båda recepten finns på www.texascooking.com, en fantastisk receptsite med massor av artiklar om mat, traditioner och typ "spending the day making mole".

Efter detta bjöd Hanna på en underbar Pecanpie till vilken planeringen av Den resande magens första studie- och njutningsresa påbörjades!!!

Nästa vecka ses vi i Honduras.

3 kommentarer:

  1. Åh, sektsnack! Typiskt trevligt. Jag hittade mig två nya kompisar i helgen att snacka sekt med. Dom var två tyska gubbar som försökte värva mig till just scientologerna. Dom hade massa spännande frågor, som typ "hur många procent av din hjärna tror du att du använder", "skulle du vara intresserad av att kunna utnyttja mer". Vi snackade lite om det men sen kom min kompis Annika och sa till dom att vi inte var intresserade av att gå med i nån sekt och sen var det roliga över.

    SvaraRadera
  2. åh typiskt! insiderjobb hade ju kvalificerat dig till superexpert!! men men, det kostar ju en del efter vad jag förstår....

    SvaraRadera
  3. shit, jag är sjukt imponerad av denna erfarenhet av sekt. det är mer än mina högst teoretiska kunskaper. kanske vill du komma och berätta i min klass? så att eleverna liksom får ett ansikte på sektens potentiella offer så att säga. ingen går säker liksom. hur många procent tror du att du använder förresten? jag använder typ 300 procent känns det som, för det känns fan som att jag tänker demasiado. puss

    SvaraRadera