torsdag 19 mars 2009

Oman, ris och ros!

Igår vigde Den dansande magen kvällen åt den omanska matkulturen. Sultanatet Oman blev det självklara valet efter förra veckans framslumpning av bokstaven O och vi anade snabbt att detta arabiska land hade mängder av vegetariska godsaker..framför mig så jag falafel, bönröror, hummus, couscous och mynta i mängder.

jag började min sökning efter lämpliga recept och info om det omanska köket och fann till en början i stort sett ingenting..mina tankar gick genast till de svårigheter som förra veckans östtimor innebar i fråga om att finna vägledning. Efter lite nya försök kom jag över ett recept på gazpacho Oman som lät lovande, på samma sida upptäckte jag sedan en skatt av recept indelade under olika kategorier varav en hel sådan var vigd åt vegetariskt. perfekt! mycket lät intressant, särskilt vill jag flagga för en slags paneerbollar som ligger på food to do listan, men till slut föll mitt val på något som verkade hyfsat enkelt både i smak och att tillaga, nämligen Spinach Mushroom Rice Bake.

Gazpacho Oman, kall tomatsoppa, varför jag valde den förstår jag inte riktigt för kall soppa har aldrig känts särskilt aptitretande för mig. Hursomhelst, middagsklubbens mission är att lära sig nya saker vad gäller både matlagning och smak så mitt val var något av en chansning och smakutmaning. Tyvärr resulterade det i att någon (jag, Hanna) för andra gången i Den resande magens historia inte kunde äta maten pga hotande uppstötning. Jag kunde helt enkelt inte få ner den där soppan trots att smaken var väldigt fin så var det något som inte ville ner, min gissning är att det var gurkan i soppan som ställde till det.

Huvudrätten som var en slags bakad lätt ostmarinerad svamp och spenat risgratäng var däremot till största belåtenhet! Det kunde dock ha funnits något tillbehör till denna, förslagsvis marinerad qurnfilé eller linsbiffar. Kanske berodde det mest på frånvaron av förrätt för min del, Ida tyckte att det var helt och hållet tillfredsställande vilket känns som ett gott betyg trots allt. till risgratängen serverade jag en enkel sallad med riven morot och tomat tossad med lite vinäger och örtsalt, bra att bryta med lite färg och syrlighet.

Efterrätten var helt klart kvällens starkast lysande stjärna, en dröm av söta dadlar och krispig pajdeg med inslag av citron och toppad med nötter. kan det bli bättre, Ida får berätta mer om hur denna läckerhet skapades! Lyckans ost som jag är fick jag med mig en rejäl matlåda innehållande enbart efterrätt och har förgyllt denna torsdag med dadelkaka samt även förgyllt min kollegas dag genom att bjuda henne på en smakbit. det uppskattades och receptet efterfrågas!

Nästa veckas bokstav var något av ett litet projekt att slumpa fram. Ett första försök med att spå i kaffesump övergavs då det visade sig leda till alltför mycket godtycklighet och för lite slump. Därefter använde vi skal från en klementin som kastades bakom ryggen och som alltså skulle landa i något som liknade en bokstav övergavs även det av ungefär samma orsak som kaffesumpsmetoden. Det som till slut ledde oss till nästa veckas tema var min mamma Susanne som ringdes upp och ombads gå ner till en specifik bokhylla i källaren, ta första boken högst upp till vänster (visade sig vara Ödets dotter av Isabel Allende..det ni, vi önskade att det var en hint om sydamerika), därefter fick hon säga oss första bokstaven på rad 10 på sidan 100. Bokstaven är T.

Temat är Texas. Och ja, vi vet att det inte är ett land. Trots att både jag och Ida inte läste USAs geografi på det allmänbildande mellanstadiet så vet vi detta, att det är en delstat (som tur är så hade middagsklubben redan i ett tidigt skede beslutat att delstater är godkända som teman). Det kommer att bli grymt! Äntligen, efter allt ris och sofistikerade svala rätter, dags för stora burgare, marschmallows och annat bisarrt.

Nedanför finns recepten på Omanrätterna, har upptäckt att länkarna här inte går att följa..så innan det styrts upp får recepten ta plats här!

Spinach Mushroom Rice Bake

Ingredients

For the buttered rice layer
1 cup basmati rice, washed and drained
1 Onion, sliced
2 tablespoons butter
salt to taste
For the spinach Mushroom vegetable
1 Onion, sliced
1 bunch spinach, chopped
8 to 10 Mushrooms, sliced
1/2 teaspoon carom (ajwain)
1/4 cup grated Cheese
2 tablespoons butter
salt and pepper to taste
For the garnish
1/2 cup sliced Mushrooms
1/2 cup grated Cheese
a sprig of parsley

Directions

Heat the butter in a pan and add the Onion slices.
Fry for 2 minutes and then add the rice.
Stir for 2 to 3 more minutes and add 2 cups of water and salt.
Simmer till the rice is cooked.
Each grain of the rice should be separate. Keep aside.
For the spinach Mushroom vegetable Heat the butter and fry the Onion with the carom for 2 minutes.
Add the spinach and Mushrooms and cook for 5 minutes.
Add the Cheese, salt and pepper and allow the mixture to dry a little.
Remove from the flame and keep aside.
Lightly butter a 6" diameter baking dish.
Arrange the buttered rice layer on the bottom of the baking dish.
Spread the spinach Mushroom vegetable on it.
Top with the sliced Mushrooms and the grated Cheese and bake in a preheated hot oven at 200 degree C (400 degree F) for 10 to 15 minutes.
Add a sprig of parsley and serve hot.
Tip: You can also serve both the dishes separately.


Gazpacho Oma
Ingredients

cucumber 1 no.
tomatoes, finely chopped 2 nos.
capsicum seeded & chopped 1 no.
Canned ripe olives, drained 1 can
Limejuice ¼ cup
chicken stock 3 cups
tomato juice 1 cup
garlic, minced 1 flake
Spring onions, sliced ½ cup
thyme, chopped 1 tbsp

Directions

Peel, cut the cucumber, remove the seeds and chopped finely.
Mix the chopped cucumber, olives, chopped tomatoes, chopped capsicum, limejuice, chicken stock, tomato juice, minced garlic, chopped spring onions & thyme in a bowl.
Cover and refrigerate for 4-5 hours or till the next day.
Serve chilled.

1 kommentar:

  1. dadelkakan var underbar!
    måste be pojkvännen baka en sån till mig :-)

    SvaraRadera