torsdag 19 mars 2009

Onsdag i Oman

Sultanatet Oman... Jag, Ida, hade efterrätt den här veckan och mina efterforskningar lät mig förstå att i Oman är ingenting en efterrätt om det inte akompanjeras av Kahwa, ett arabiskt kokkaffe smaksatt med kardemumma. Svart som natten, hett som kärleken och sött som synden. Som någon så vackert och träffsäkert ska ha beskrivit det arabiska kaffet... Till Kahwan gjorde jag en dadelkaka, som var inte helt olik en smulpaj i smak och konsistens men med en lite knäckig seg känsla. Supergod!! Och lätt att göra.


Omansk Dadelkaka

2 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl farinsocker
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
125 g smör
2 1/2 dl hackade dadlar (jag använde färska)
1 1/4 dl vatten
juice från en citron
1 1/4 dl nötter (jag använde valnötter)

- koka dadlar och vatten i ca 5 min. Ha i citronjuice och nötter
- blanda mjöl, gryn, socker, bakpulver och bikarbonat
- ha i smöret och nyp ihop till en deg
- pressa ut ca 3/4 av degen i en form, ca 25 cm
- lägg i fyllningen
- strö över resten av degen och pressa lätt med händerna
- grädda i ugn ca 30-35 min, 175 C

servera varm eller kall


Det blev en fin avslutning på en fin kväll. Den omanska maten var smakrik men inte stark, till skillnad från mycket annan mat från den arabiska halvön. Varmrätten var mild och gick hem både hos mig och lilla Sahara och det är lätt att föreställa sig olika variander av den. Kanske med fetaost eller lite nötter!

Samtalet slingrade sig från grisar och vegetarisk mat till glasslunch (kommer snart!!) och nästa veckas landning.... i TEXAS!!!

7 kommentarer:

  1. Texas är inget land... och om Texas får vara med vill jag att ni har Ångermanländskt tema nån vecka.

    Men jag hittar inget om Brasilien temat :-(

    Fan fan ...

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet!

    SvaraRadera
  3. bunny, vi missade ju usa:s geografi i mellanstadiet..vill dock påminna om att vi ändå vet att det är en delstat vilket måste särskiljas från landskap (som man sällan missar att läsa om på mellanstadiet..) ångermanland är ett fantastiskt ställe men ärligt talat så är inte landskap ganska så helt meningslösa som koncept..? landskapsblomma, landskapsfisk, landskapsvapen och sånt..kan man inte skippa sånt och typ lära sig lite mer om texas i skolan? vilken är ångermanlands landskapsrätt förresten?

    SvaraRadera
  4. tror du man kan göra vegetarisk surströmming???

    SvaraRadera