lördag 18 april 2009

Frukt ÄR INTE efterätt ju...

Mina efterforskningar i Tanzanias efterrättsdjungel pekade alla i samma riktning; Fruits of Africa-pie. Detta bakverk verkade bestå av någon sorts smördeg, någon sorts fruktkompott/gelé och ett täcke av vispad sockergrädde med kokos. Det lät inte jättegott och jag kände mig inte manad att stå för ännu en av matklubbens oätbara deserter. Därför, med Den resande magens enhälliga beslut att frukt INTE är efterrätt i åtanke, tolkade jag denna paj på det mest autentiska vis jag kunde. Jag lärde mig även att färsk frukt, så som papaya och ananas, ofta åtnjuts med honung och riven kokos, så jag tog fasta på detta och serverade således färsk ananas med honung och kokos. Till detta bakade jag små havrekakor, modell havreflarn (fick symbolisera pajdegen) och grädden fick ge plats för vaniljsås (eftersom 50% av klubbens medlemmar inte är överförtjust i vispad grädde). Det var en ganska lätt efterrätt, men som stämde väl med huvudrätten och trots allt fick lite tyngd, tack vare kakorna.

För att besluta om nästa veckas land använde vi oss av klassikern "lappar i hatt" och drog, än en gång, F. Så på onsdag ser vi fram mot Den resande magens första besök i Skandinavien - Finland. Terve!

3 kommentarer:

  1. Ge mig Nordkorea!

    SvaraRadera
  2. när bokstaven N slumpas fram kommer vi naturligtvis att diskutera möjligheten av nordkorea..
    why?har du någon favoriträtt? om du tänker på fattigdomsaspekten borde ju även öst timor intressera dig...

    SvaraRadera
  3. ÅH, Finland! Ni gör väl karelska piroger då?
    /S

    SvaraRadera