torsdag 23 april 2009

Kiitos Finland!


Ett helt dygn har passerat sedan den finska maten fyllde våra sinnen, men jag är fortfarande överraskad och glad! Kvällen gick helt i ostens tecken, men vem hade anat att ost kunde ta sig sådana oväntade former/smaker och användningsområden i vårt kära grannland?!

Jag, Ida, hade hand om för- och varmrätt och under mina efterforskningar mottog jag en mängd tips och idéer, alla lockande. Jag vill tacka för dem och hoppas att jag snart ska få tillfälle att laga/äta finsk mat igen och då prova några av de rätter jag nu till slut valde bort.

En given deltagare på det finska bordet var surdegsbrödet. Jag bakade rallarhalvor, och hittade ett recept med en "fusksurdeg" för alla oss som inte har en gammal surdeg hemma för jämnan. Min enda skepsis kring detta recept är förekomsten av kinesisk soja... det känns inte helt autentiskt, men det är lätt att bortse från när man smakar dessa sega, bruna godbitar. (För er som inte känner till rallarhalvor påminner de om en gammal sula. Fast god.)
Till dem serverade jag en av de finska favoritostarna (allt enligt säkra källor): MUSTAPEKKAN! En färskost, med smak av paprika, helt täckt i svartpeppar. Hanna identifierade genast osten som en vegetarisk pepparsalami! Konsistensen påminner lite om en hård chevré. Denna lilla läckerbit hittade jag i det eminenta finska ståndet i hötorgshallen.


Rallarhalvor

Dag 1

Lös upp 25g jäst i 2 dl ljummet vatten och tillsätt 1 dl grovt rågmjöl och 1 dl rågsikt. Täck över och låt stå i rumstemperatur. (Detta om du inte redan har en surdeg).

Dag 2

Lös 25g jäst i surdegen och tillsätt 4 dl ljummet vatten.
Tillsätt 2 tsk salt och 2 msk kinesisk soya samt 8 dl grovt rågmjöl och 4 dl rågsikt.
Arbeta ihop till en deg och låt jäsa 1 timme.

Sätt ugnen på 275 C.

Knåda degen på mjölat bakbord. Dela i två och dela varje del i 10 delar. Forma varje del till en boll och platta ut till ca 1 cm tjocklek på plåt m bakplåtspapper. Nagga kakorna och grädda i 14-15 min. (Ingen jäsning innan).

Låt svalna under duk på galler och skär sedan runt kanten med vass kniv och riv i sär.


Till varmrätt bestämde jag mig till slut för en finsk pirog. Till skillnad från de karelska pirogerna som påminner om det som vi i Sverige kallar pirog, är den finska pirogen - piirakkan - mer av en paj. I det här fallet en trattkantarellpaj;


Suppilovahveropiirakka

400g fryst smördeg
4 dl torkade trattkantareller (jag använde ca 2 dl + 5 dl färska champignoner)
1 stor lök
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 nypa vardera av mald nejlika och muskotnöt
3 msk smör
150g riven emmentalost
2.5 dl gräddfil
2 ägg

- klä en smord form med smördegen

-stek hackad svamp och lök i smör tills vätskan ångat bort. Tillsätt kryddorna.
-blanda ost, gräddfil och ägg.

-häll svampblandningen i pajformen och häll oströran över.
-grädda i 200 c i ca 30 min.

Detta serverade jag med rårivna morötter.


Jag som i vanliga fall inte är så förtjust i paj, varken pajdeg eller äggstanning tyckte att det här var jättegott! Otroligt enkelt och går ju att variera i det oändliga.

Det finska köket verkar spännande och i mångt och mycket väldigt olikt det vi äter som husmanskost här i mellansverige. Dock har jag förstått att likheterna mellan köken blir större längre norrut i landet. Efterrätten är ett kapitel för sig, fantastiskt, ett event och en överraskning i både utförande och smak. En sjukt rolig kväll alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar