torsdag 28 maj 2009

Chile, si po!

Onsdag i Chile. Detta land som vi håller så högt i våra hjärtan.. av lite olika anledningar... Jag (Ida) hade turen att kunna tillfråga en äka chilenska, mi querida amiga Marcela, med anledning av middagsklubbens tema den här veckan. Marcela satt inne på massor av matkunskap, delvis tack vare sin urfina lilla mamita Alicia och med deras hjälp - samt viss back-up forskning på internet utformades menyn. I Chile håller man på ganska mycket med kött, men även bönor är ett stående inslag på det chilenska bordet (kanske särskillt nu i kristider), men som vanligt förvånades vi över hur
smakrikt det allra enklaste kan vara!
Kvällen inleddes med Ensalada Chilena, något som verkar vara en riktig klassiker och som det finns massor av recept på, alla något olika men alla med samma bas - tomater och lök.


Ensalada Chilena a la Marcela

Skiva 2 rödlökar och knåda in dem med ganska mycket salt. Låt dem dra i minst 15 minuter. Detta tar bort det starka i löken. Skölj sedan i rikligt med kallt vatten och låt rinna av.

Blanda löken med 3 halverade och skivade tomater och en hackad urkärnad aji (en sorts grön chilipeppar, det går bra med spansk peppar eller annan lite stark chili).

Ringla över några matskedar god olivolja och blanda i 1/2 dl hackad färsk koriander.

Salta och peppra efter smak. Låt gärna salladen stå kallt ett tag innan servering!



Till varmrätt bjöds Alicias böngryta (med viss backupforskning på internet, då jag var lite osäker på vad som stod i receptet..) och Hallullas (chilensk bröd).


Porotos con Mazamorra a la Alicia

5 dl kokta bönor (jag använde borlotti, men det spelar nog inte så jättestor roll för det här receptet)
5 dl vatten
1 buljongtärning (jag rekommenderar starkt - i alla lägen- biofods ekologiska grönsaksbuljong!!)
2 tsk salt
1 msk olja
1 finhackad lök
1 finhackad klyfta vitlök
1 liten riven morot
1/2 tsk ajipulver
1 tsk torkad basilika
1 hackad tomat
1 liter majskorn - mixade

Koka bönorna i vatten och buljong i ca 10 minuter.
Stek under tiden lök, vitlök och morot i olja tills det är mjukt. Ha därefter i ajin.
Ha i lökblandningen i bönorna. Låt koka i ca 15 minuter.
Ha i den mixade majsen och tomaten och låt koka på svag värme under omrörning i 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Eftersom grytan är ganska söt (av majsen) enades vi om att det hade varit gott med ganska mycket chili, något som jag provade på resterna genom att blanda i sambal oelek. Väldigt gott, tycker jag!

Brödet var lätt att baka och degen blev perfekt! De var även goda att rosta, delade i två!


Hallullas

5 dl vetemjöl
1.25 dl ljummet vatten
1 msk jäst
1 tsk socker
1.25 dl ljummet vatten
1.25 dl ljummen mjölk
1 msk smör

Lös jästen och sockret i 1.25 dl vatten och låt stå under duk i ca 10 minuter.
Blanda under tiden resten av vattnet med mjölken och salt.
Gör, på ett bord, en ring av mjölet och arbeta in jästblandningen och sedan mjölk-vattnet. Knåda till sist in smöret. (när jag bakade blev det, uppskattningsvis, en knapp deciliter mjöl över..)
Kavla ut degen till ca en centimeters tjocklek och ta ut rundlar med 10 cm i diameter. nagga med gaffel och grädda i 200 grader C tills de börjar få färg.

Efterrätten var sagolik, kanske mitt bästa bakverk i hela värden, men den berättelsen överlämnar jag åt Hanna!

Till sist vi gärna uppmana er som läser vår blogg, och kanske provar något recept, att skriva en liten kommentar, eller registrera er som följare om ni vill. Vi är så nyfikna på vilka ni är och vad ni tycker!

3 kommentarer:

  1. Hej hörni! jag läser er blogg och tycker att ni är så otroligt grymma och coola, jag och en kompis har blivit inspirerade av er och ska resa med magen till marocko imorgon.
    Massa kramar på er!

    SvaraRadera
  2. åhh,vad kul! idag har vi haft azerbaijantema, mer info om denna kulinariska afton kommer inom kort, underbart matland!

    SvaraRadera
  3. Hej tjejer! Vilken underbar idé till blogg :-), jag längtar tillbaka till söder, sthlm när jag är här och läser. Måste dra ihop mina flickor här i Örebro och göra lite matresor. Kramar på er båda och bebbarna, Cat

    SvaraRadera