fredag 1 maj 2009

ciao ciao italia...

Den italienska kvällens avslutning vilade på mina (Idas) axlar. Först hade jag tänkt att välja något annat än den världskända Tiramisun, men efterforskningarna visade att denna fantastiska efterrätt kan varieras i det oändliga. Varje krog, kock och mama med självaktning har ett eget recept! Interesante! Jag har läst säkert 30 olika recept och gjorde med ledning av dessa ett eget. (Misstänker dock att det inte är helt unikt hehe)

Tiramisu betyder ordagrant "dra upp mig" med innebörden pigga upp mig och är en fräch men krämig och mycket god tårta/bakelse som absolut har en "vuxen" smak. Den var oväntat lätt och snabb att göra, men inte helt billig. Vinet kan dock uteslutas.


Idas Tiramisu

3 ägg (gulor och vitor separerade)
1.2 dl socker
2 dl extra starkt, kallt kaffe
320 g mascarpone
20 ladyfingers
4 msk marsala
kakao

- rör gulor, 1 msk kaffe, socker och marsala i en stor skål i 3 minuter
- tillsätt mascarponen och rör ytterligare 5 minuter
- vispa vitor och en nypa socker i en (annan) skål till hårt vitt skum
- vik ner vitorna i ostblandningen
-doppa ena sidan av kexen i resten av kaffet och lägg ett lager i en form, ha över 1/3 av ostblandningen och sikta över kakao. Upprepa ytterligare två gånger.

Ställ kallt minst 5 timmar.

Till detta serverade jag naturligtvis en capuccino. (1/3 espresso, 1/3 varm mjölk, 1/3 skum).

En fin kväll, med fantastisk mat, underbara smaker och - som alltid - det bästa av sällskap! Nästa vecka ses vi i Zimbabwe..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar